Η περιποίηση και η φροντίδα του σώματος είναι υποχρεωτική μέσα και έξω από την αθλητική δραστηριότητα μια καλή σωματική υγιεινή επιδρά θετικά στην μακροζωία ο καλλωπισμός είναι ένας τρόπος ζωής, μια ιεροτελεστία θα έλεγα καλύτερα αν λάβουμε υπόψιν τις αναφορές από την καθημερινή ζωή των αθλούμενων στην κλασσική αρχαιότητα. Οι Αιγύπτιοι ιερείς ακόμη έλεγαν να ξυρίζουν όλο το σώμα κάθε τρίτη ημέρα. Ένα ξυρισμένο σώμα αποδεικνύει αισθητική στην οπτική εμφάνιση των μυών, καθαριότητα και υγιεινή. Ο "κεκαρμένον έν χρῷ,¨(ξυρισμένος εως την επιδερμίδα) αθλητής δηλώνει το image του τονίζει τόσο την αθλητική του ταυτότητα όσο και τον χώρο που αντιπροσωπεύει. Το νερό, οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν ότι μπορεί να «καθάρει» τόσο το σώμα όσο και το πνεύμα. Τόσο στην ελληνική αρχαιότητα, όσο και στα ρωμαϊκά χρόνια στην συνέχεια, τα λουτρά ( θέρμες ) αποτέλεσαν χώρους που εξυπηρετούσαν όχι μόνο τη σωματική καθαριότητα, αλλά και την ανακούφιση από την μυϊκή κόπωση ενώ λειτουργούσε και σαν θεραπευτικό μέσον.
Η ατομική υγιεινή επιβάλλεται, είναι υποχρεωτική ειδικά στα αθλήματα επαφής όπου ο ιδρώτας οι αναπνοές έρχονται πολύ κοντά στα δύο σώματα και η ανταλλαγή σταγονιδίων είναι αναπόφευκτη. Το σώμα κατά την εφίδρωση αποτοξινώνεται εξάγει μέσω των ιδρωτοποιών αδένων τοξίνες ,λιπαρά οξέα και άλατα καθώς και οι οσμές από τις οργανικές ουσίες είναι χαρακτηριστικές.
Η έκκριση ιδρώτα αποτελεί κατά την υπερθέρμανση του οργανισμού και την διαδικασία ψύξης.
Για να αναζωογονηθεί το Σώμα απ΄ όλες αυτές τις ουσίες που επιβαρύνουν τους διπλανούς με δυσάρεστες οσμές που αναδύονται από την περιοχή της μασχάλης και του αυχένα οπωσδήποτε δύο φορές ενα ελαφρύ ζεστό λουτρό τον χειμώνα και τέσσερις φορές κρύο λουτρό το καλοκαίρι.
Μετά το λουτρό είναι απαραίτητη η ηρεμία μέχρι να επανέλθει η θερμοκρασία του σώματος στα κανονικά επίπεδα έτσι ώστε να προχωρήσουμε στην φροντίδα της επιδερμίδας με ενυδατικές κρέμες και κρέμες προστασίας και επιδιόρθωσης.
Βουρτσίζουμε τα δόντια ως δυο φορές την ημέρα και καθαρίζουμε με νήμα μετά από κάθε γεύμα. Στα αυτιά και συγκεκριμένα στον ακουστικό πόρο δεν τοποθετούμε αντικείμενα (ωτοβαμβακογλυφίδα) για να αντλήσουμε την κυψελίδα . Συνήθως αποβάλλεται μόνη της και αν έχει συσσωρευθεί με απόφραξη του πόρου τότε μόνο με παρέμβαση ειδικού!
Ο Ιούλιος Καίσαρας υπήρξε ακαταπόνητος εραστής. Κατά τον Σουητώνιο πάντα, είχε σχέσεις με πολλές γυναίκες μεταξύ των οποίων και με τις συζύγους των αντιπάλων του. Η δράση ήταν τόση που όταν θριάμβευσε για την κατάκτηση της Γαλατίας, οι στρατιώτες του τραγουδούσαν
«Πολίτες, κλειδώστε τις γυναίκες σας, γιατί έρχεται ο φαλακρός μοιχός».
Τρία ήταν τα αντικείμενα, που διέθεταν στην κλασσική εποχή για την σωματική υγιεινή, η στλεγγίδα, ο αρύβαλλος και ο σπόγγος.
Οι αθλητές στο γυμναστήριο αλειφόταν με λάδι και με άμμο,μετά καθάριζαν το δέρμα με τη στλεγγίδα και μετά πλένονταν με το σφουγγάρι. Στα λουτρά χρησιμοποιούσαν ανθρακικό άλας. (σόδα)
Σύμφωνα με ιστορικές πηγές και πληροφορίες από γραπτές μαρτυρίες και αγγειογραφίες, το λάδι ήταν το μέσο καθαρισμού του σώματος, κυρίως των αθλητών. Πρώτα έριχναν στο σώμα τους λάδι με ένα μικρό πήλινο αγγείο, τον αρύβαλλο.
Η στλεγγίδα ήταν βασικό μεταλλικό εξάρτημα του αθλητή, το οποίο χρησιμοποιούσε στο τέλος της προπόνησης για να απομακρύνει από το σώμα του τον ιδρώτα, την σκόνη και το έλαιο με το οποίο είχε αλειφθεί. Την χρησιμοποιούσαν κατά μήκος των μελών του σώματος, «ξύνοντας» την επιδερμίδα και χρησιμοποιήθηκαν στον ελληνικό αθλητισμό από τις αρχές του 6ου αι. π.Χ. έως τα ύστερα ρωμαϊκά χρόνια.
Ο Ιπποκράτης πέρα από τις τεράστιες νέες γνώσεις, που πρόσφερε στην ιατρική, δίδαξε το σπουδαιότερο όλων, η θεραπεία να γίνεται με όλες τις αισθήσεις, ακοή, όραση, αφή, γεύση και αυτός που την εξασκεί να είναι έντιμος, γιατί
«ο βίος βραχύς, η δε τέχνη μακρή, ο δε καιρός οξύς, η δε πείρα σφαλερή, η δε κρίσις χαλεπή».
"H ζωή είναι σύντομη, η δε ιατρική μακρόχρονη, η ευκαιρία φευγαλέα και η πείρα απατηλή,η ορθή κρίση των πραγμάτων είναι δύσκολη."
Prof. Κωνσταντίνος Χουρίδης© 2022 Copyright all rights reserved
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΜΑΧΗΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.